Darksiders sau Apocalipsa lui War [Review]

, 07 Oct, 19:14

Action, Adventure, Apocalipsa, Armaghedon, Biblie, boss, console, controller, Darksiders, demon, Devil May Cry, diavol, distrugere, DS, game, gameplay, God Of War, horsemen, ingeri, Mark Hamill, Mobile X Nintendo, PC, PlayStation, PlayStation 3, PS2 X PS3, PSP, razboi, review, Role Playing Games, Ruin, Soul Reaver, stunt, THQ, upgrade, Vigil Games, War, Wii, Xbox, Xbox 360, Zelda

Cum reactionezi in momentul in care vezi un inger si un demon aterizand in mijlocul Times Square-ului? Evident ca mai tot ceea ce percepeai ca fiind real despre lume se cam naruie si primul lucru care iti trazneste prin cap este: “Why are u doing this? A sosit Apocalipsa” Cam asta este premisa de la care incepe si jocul prezentat de Playtech astazi. Apocalipsa, un pic mai devreme decat ne-am imaginat. THQ impreuna cu Vigil Games au lucrat mult si bine la acest titlu, iar primele trailere promiteau multe. Trebuie sa recunosc ca nu multi dintre gamerii din ziua de astazi gusta stilul de benzi desenate al anilor ’90, dar, daca ti-a placut God of War, Soul Reaver sau Zelda, Darksiders este unul dintre titlurile pe care nu le poti ocoli.

Pentru multi dintre cititorii detinatori de console acest joc nu este o noutate, el fiind disponibil pe console din luna februarie a acestui an, pe PS3 si Xbox 360, dar, dupa o lunga asteptare, a ajuns si pe PC-ul nostru cel de toate zilele. Portat bine sau prost, ramane sa vedem in randurile ce urmeaza. Totusi trebuie sa precizez ca review-ul de astazi este exclusiv pe PC, avand in vedere ca THQ s-a batut cu caramida in piept ca Darksiders pe PC o sa fie cea mai buna portare a unui joc de pe console. Daca nu este, inseamna ca am asteptat sapte luni de pomana? Toate ca toate, hai sa vedem care este povestea in acest joc, avand in vedere ca am dat un mic teaser la inceputul review-ului.

Povestea sau cum sa faci un joc cu tente apocaliptice in care apare doar un calaret al Apocalipsei. Dupa cum spuneam si mai devreme, cineva (care probabil n-a trecut prin „Apocalipsurile” lui Boc) declanseaza Apocalipsa o “idee” mai devreme, fortele Iadului si ale Raiului transformand Pamantul intr-un camp de lupta deschis. Tot razboiul intre cele doua factiuni este tinut in loc de catre cele sapte sigilii sacre. Acestea odata sparte, se declanseaza Armaghedon-ul si Apocalipsa poate incepe. Doar ca cineva se joaca cu nervii lui War, adica unul dintre calaretii Apocalipsei, si il cheama mai devreme pe Pamant. Astfel, acesta este invinuit pentru eradicarea rasei umane si Armaghedon-ul timpuriu. De cine? Pai in joc, Doamne Doamne nu este prezent, ci este inlocuit de o forta atot puternica numita “The Council”, ce apare sub forma a trei pietre. O forta ce guverneaza stabilitatea intre cele trei rase initiale, oameni, ingeri si demoni, si tine balansul universal in loc. War ajunge in fata acestora, lipsit de puteri si cu moralul la pamant, invinuit de „consilieri” pentru tot ce s-a petrecut pe Pamant si incearca sa ii convinga pe acestia ca nu el este responsabil pentru ceea ce s-a intamplat pe taramul oamenilor. Evident ca argumentul forte este ca acesta este vanat acum si de rai si de iad si roaga caroaiele de acvariu sa il lase sa isi demonstreze nevinovatia. Acestia accepta, avand in vedere ca orice forta suprema prefera sa nu isi manjeasca mainile, chiar daca este vorba de sangele unui calaret al Apocalipsei, si il trimit inapoi pentru a vedea ce poate acesta sa descopere.

Dar nimic nu este fara un pret. War este insotit in toata calatoria de un personaj numit The Watcher. Un fel de umbra, care mai mult streseaza decat sa ajute, menita sa il tina pe War in lesa scurta a Consiliului. Trebuie sa recunosc ca jocul incepe intr-un ritm alert din punct de vedere al povestii, dupa care o cam ia incet, dar sigur. Dezvoltarea povestii si a personajelor se face pe tot parcusul jocului, iar felul in care acestia sunt portretizati da o natura unica jocului. Jucatorul poate sa se ataseze de toti; avand o latura umana usor vizibila, fiecare dintre ei este aratat ca un pic… uman. Nu pot spune ca este chiar un lucru bun. Jocul putea sa inceapa intr-un ritm alert si sa continuie asa, dar acesta nu este un neajuns ci doar o metoda prin care Vigil Games au ales sa dezvolte povestea.

Pentru aceste elemente Playtech ii acorda un 9,3 Watcheri cu vocea lui Mark Hamill si trecem la Gameplay.

Dupa cum spuneam, pentru mine Darksiders nu este un joc nou. L-am incercat la data apritiei pe console si experienta este uluitoare. Un hibrid intre multe jocuri de succes si inca unul realizat bine. Totusi obiectul review-ului de astazi este portarea sa pe PC. A fost sau nu una ca la carte, asa cum Vigil si THQ s-au mandrit? Raspuns simplu… DA. Pana in acest moment este cea mai buna portare pe PC a unui joc de consola dupa Gears Of War. Nu numai ca jocul este extrem de ascultator, cand vine vorba de comenzi, dar are fluiditate in gameplay. Lucru care nu il pot spune despre alte titluri mai putin reusite portate de pe consola, nu dau nume, pentru se simt ele. Initial, l-am incercat cu un gamepad normal de Xbox 360 si pot sa spun ca nu puteam face diferenta intre consola si PC, dupa care m-am decis sa revin la radacini si sa pun mana pe mouse si tastatura si, sincer sa fiu, experienta este net superioara. Controlul este extrem de bine realizat. Fluid si bine pus la punct. Mousul nu are mici intarzieri sau sughituri de genul Mouse in tavan. Ba mai mult, cred ca Vigil au rescris tot controlul jocului pentru PC, altfel nu imi explic.

La data aparitiei, multi l-au comparat cu Zelda, God Of War, Devil May Cry, Soul Reaver si alte titluri. Sincer sa fiu, este o combinatie reusita intre toate jocurile amintite mai sus. Acesta imprumuta si adapteaza propriei mecanici de joc elementele care au facut jocurile mentionate mai devreme un succes in materie de Gameplay. La baza lui Darksiders sta un Hack ‘n Slash clasic. Toate elementele sunt prezente. Multiple arme, combat ce implica apasarea repetata a unui buton si tot asa. Nu spun ca este repetitiv, pentru ca nu este. Darksiders iti ofera, prin multiplele arme, posibilitatea de a realiza combo-uri si a stoarce experienta de la hoardele de inamici pe care le intalnesti. Jocul are cam tot ce isi poate dori un gamer de la un Action/Adventure. Arme de foc si monstruozitati de arme albe. Un sistem de lock on care nu face camera sa se uite unde doreste ea si, mai mult, un cal.

O sa incerc sa enumar cateva dintre armele jocului, pentru a creea o viziune de ansamblu pentru cititor. Pentru inceput, ai doar o sabie, extrem de puternica chiar si la nivelele mici, dar odata upgradata la maxim aceasta devine “The Armaghedon’s Blade” Cum realizezi upgrade-ul? Simplu. Omori cat mai multi inamici pentru a primi experienta vitala si suflete, care sunt moneda de schimb in joc. A doua arma pe care o primesti este coasa. Care este extrem de slaba la inceput, dar, dupa ce o upgradezi la primul nivel si cumperi ceva skiluri pentru ea, devine una dintre cele mai puternice arme din Darksiders. Pistolul care si acesta poate fi extrem de folositor cand trebuie sa tintesti o serie de porumbei, pardon ingerasi, ce zboara sprintar in jurul tau. Ultima arma pe care o sa o mentionez este shuriken-ul. O steluta ninja mai mare, care poate fi o arma redutabila impotriva inamicilor care zboara. Doar tintesti, o incarci si poc. Adio adversar. Iar daca mai devreme am mentionat un cal, este pentru ca de la Shadow of the Colossus incoace nu m-am mai distrat atat de mult calarind o martoaga digitala. Poate in Red Dead Redemption… da. War poate controla un cal numit Ruin, iar mecanica de joc din spatele calutului este bine pusa la punct. Se misca bine, reactioneaza bine si poate fi folosit si ca o arma, acesta avand un soi de charge atack. In concluzie Zelda + Shadow of the Colossus Horse = Darksiders Ruin. Pe langa asta, exista si secvente de zbor, asa ca totul este spre bine.

Mai este un element de gameplay care trebuie discutat. Si anume elementul de puzzle din joc. Este unul dintre putinele jocuri care iti da mura in gura rezolvarea, la botul calului, dar sunt prea in ochii tai sa le rezolvi. Nu stiu daca intelegeti exact ceea ce vreau sa spun, dar cred ca o data ce ati incercat jocul o sa va dati seama singuri. Tot ce inseamna enigma in joc poate fi rezolvata exterem de simplu, doar ca cei de la Vigil au ales sa puna solutia fix in ochi tai, in asa fel incat sa para prea evidenta ca rezolvare. Spre final acest element nu este atat de vizibil, iar multe dintre puzzle-uri devin frustrant de grele. Dar credeti-ma pe cuvant. Odata ce le-ati terminat, sentimentul de implinire este satisfacator de mare. Sa mai mentionez ca jocul se adreseaza si celor carora le place sa colecteze toate item-urile din joc? Cred ca da. Pe tot parcusul jocului sunt diverse totemuri si parti de armura pe care War le poate colecta, iar unele dintre ele sunt sadic amplasate. Poti ajunge la ele, doar daca ai un anumit obiect. Sau le poti obtine doar daca realizezi o anumita secventa de sarituri si alte giumbuslucuri.

Dezamagiri? Da! Uneori cadrele scad din cauza prea multor elemente pe ecran chiar si la PC-uri mai puternice. Iar bosii de final sunt secvente repetitive. Odata ce ai inteles cum poti sa troznesti bosul, nu iti ia mai mult de 3 minute sa il debransezi de la retea. Acestea fiind spuse, Playtech ii acorda un 9 la capitolul gameplay si trecem la grafica si sunet.

Grafica reuseste sa captureze sentimentul apocaliptic ce invaluie jocul si sa redea o lume credibila. O lume care a fost afectata de o Apocalipsa timpurie, unde demonii umbla pe Pamant si inamicii sunt chiar infricosatori. Ciudat, jocul are aspect de comic book si imi place. Singurele care mi-au atras atentia inaintea lui fiind Marvel Ultimate Aliance si Freedom Force. Nu pot sa spun ca arata superb, dar nici ca este de anul trecut. Sarind peste asta, jocul detine unul dintre cele mai placute aspecte de comic book pe care l-am intalnit pana acum. Personajele sunt randate intr-un mare fel, chiar daca sunt diforme, proportiile nefiind reale, acestea accentueaza, practic, simtul de banda desenata amintit mai sus. Pot spune ca multe dintre elementele cu care Marvel sau DC s-au facut remarcate ca nivel de Art sunt pezente si in Darksiders.

Doar ca exista acel element care predomina mai toate jocurile de acest gen… repetitivitatea inamicilor. Darksiders nu este scutit de acest element. Fiind inca un Hack and Slash in care te poti infrunta cu inca un zombie identic cu cel de langa el. Chiar daca o faci pe o margine a unei prapastii in care stai sa cazi la cea mai mica greseala. Nivelele sunt realizate exemplar. Nu am intalnit probleme, dar sunt liniare, executate in asa fel incat sa iti dea impresia de open world, acesta fiind mascat de plimbarea de la punctul A la punctul Z. De la orasele distruse de razboiul intre cele doua rase ramase pe planeta, pana la inot si zburat, acestea te lasa sa te cufunzi adanc in poveste, dand un ton apocaliptic. Problemele de frame rate amintite mai sus sunt putine si in anumite momente ale jocului. In rest, acesta ruleaza si pe PC-uri mai slabe la o calitate decenta. Jucatorul nefiind nevoit sa isi vanda un rinichi pentru a juca Darksiders.

Iar din punct de vedere auditiv, Vigil games s-au decis sa mearga la sigur. Sunetul HD, de la masini care explodeaza pana la loviturile intre doua sabii, suna fenomenal. Iar actorii vocali sunt un deliciu auditiv. Toate nume mari, fie din industria filmului, fie din cea a animatiei, acestia au dat tot ce era mai bun din ei. Mark Hamill joaca rolul Watcher-ului, iar pentru cine nu stie cine este Mark Hamill ii invit sa deschida Wikipedia si sa afle ca este Luke Skywalker sau vocea Jocker-ului in desenele animate Batman. Liam O’Obrien este War si, sincer sa fiu, nu cred ca puteau alege alta voce. Tonul dat de personaj este superb, iar timbrul vocal atat de unic incat il poti indentifica dintr-o mie. Liam a mai lucrat in trecut la peste 50 de anime-uri, ca actor vocal, in filme si in seriale TV. Iar toata aceasta experienta sa vede in acest joc. Absenta THX-ului in joc si a unei metode avansate de control al sunetului face uneori problematica experienta auditiva pe PC. Acesta fiind spuse, ne indreptam catre concluzie si acordam lui Darksiders un 8.

Un joc bun, realizat cu mare stil. Accentele de banda desenata stralucesc, iar gameplay-ul este bine pus la punct. Toate aceste elemente cumulate fac ca jocul sa nasca unul dintre cele mai bune Action/Adventure-uri pe care le-am jucat in ultima vreme. Fluent, distractiv, cu o poveste credibila si bine pusa la punct. Puteau sa sustina ritmul alert cu care jocul incepe, iar micile caderi de cadre cred ca se pot remedia prin viitoare patchuri. Sfatul meu: “Cumparati acest joc!”

Apropo, meritam si un Darksiders 2…