Castlevania: Lords of Shadows – Renasterea unui Clasic [Review]

, 09 Noi, 11:48

joc, action adventure, Konami, MercuryStream / Kojima Productions, Castlevania: Lords of Shadows, Castlevania: Lords of Shadows review, review, platforming, gameplay, poveste puzzle, Belmont, 3D

Putine jocuri si-au facut trecerea de la 2D cu sprituri in 3D-ul cu poligoane si au avut parte de un real succes. Unul dintre aceste titluri este seria Castlevania. Un titlu care si-a facut loc pe batrana consola NES si si-a continuat succesul pe alte platforme, precum Sega Genesis, Turbo Graphix 16 sau Super Nintendo.

Jocuri despre care s-au scris milioane de randuri, au creat o franciza cu o armata de fani si, mai ales, au dat nastere unei familii extrem de cunoscute in lumea jocurilor: familia Belmont.

De aceasta data, producatorul jocului, Konami, si-a invatat lectia dupa fiasco-ul pe care seria l-a inregistrat pe platforma Nintendo 64 si vanzarile relativ slabe de pe PS2 si trec pe noua generatie de console, mai exact Xbox 360 si PS3, cu ultimul lor joc intitulat Castlevania: Lords of Shadows. Si inca de la inceputul articolului o sa doresc sa fac o remarca destul de acida asupra celor care tot o tin sus si tare despre similaritatile pe care acest joc le are cu God of War. Da, are asemanari cu jocul amintit mai sus, dar problema nu este daca seamana cu God of War, ci daca merita sa fie un titlu care sa poarte titlul Castlevania, avand in vedere ca mai toate jocurile din serie, pe un motor 3D, nu au primit prea multe laude. Reuseste acest nou joc sa reanimeze un joc care se pare ca nu a prins la public decat in varianta 2D? Hai sa vedem impreuna.

Povestea jocului se desfasoara in anul 1047, intr-un moment in care Lorzii Umbrelor (giggles to Romanian translation) s-au gandit sa arunce un blestem teribil asupra Pamantului, blestem ce impiedica comunicarea cu Raiul, astfel incat sufletele celor decedati nu mai transcend in lumea celor drepti. In concluzie, baietii si fetele rele din joc au simtul umorului. Va inchipuiti de ce au facut asta, nu ? Cum nu? Lorzii Umbrelor (Jezz, do I really have to translate this in to Romanian?) si-au dorit intodeauna o divizie de fotbal zombie, prin urmare si teribilul blestem. Astfel intra in scena Gabriel Belmont, un tanar al carui par seamana suprinzator de bine cu cel al lui Mac Gyver, ce face parte din Fratia Luminii (Once again, Mr Editor, why do I translate them to Romanian?). Un grup de cavaleri ce protejeaza lumea de toate fiintele supranaturale si asigura linistea si pacea in lume, bantuind pe cei care ne bantuie. Nu cred ca este ceva iesit din comun, nu? Daca ei ne bantuie pe noi, noi de ce sa nu ii bantuim pe ei? In fine, in timpul primei misiuni aflam ca sotia lui Gabita Belmount este ucisa cu doua zile inainte ca aventura noastra propriu-zisa sa inceapa, astfel intrand in poveste si elementul amoros, dar si elementul tacanit. Avand in vedere ca al nostru protagonist afla despre joc, action adventure, Konami, MercuryStream / Kojima Productions, Castlevania: Lords of Shadows, Castlevania: Lords of Shadows review, review, platforming, gameplay, poveste puzzle, Belmont, 3Do relicva magica numita Masca lui Dumnezeu (Why do I have to say this? Why? God Mask…. Sounds cooler no?) a carui putere se spune ca este cea de a reanima pe cei ce au murit. Cu alte cuvinte, Gabriel nu a invatat nimic din legile firii: “Nu te juca cu puteri pe care nu le poti intelege si mai ales, nu te juca de-a Dumnezeu!” O sa afle pe parcusul povestii cam cate sacrificii trebuie sa faca pentru acesta masca generica.

Pe tot parcusul povestii vei face cunostinta cu alte personaje, sau NPC-uri, ce te vor ajuta de-a lungul aventurii tale. Zobek este unul dintre acestia, si acesta facand parte din Fratia Luminii si dorind sa desfaca blestemul ce a fost dezlantuit asupra umanitatii. Rolul acestor personaje se va dovedi cheie, avand in vedere ca fiecare dintre acestea joaca un rol foarte important in poveste. Trebuie sa recunosc ca, initial, multi jucatori se vor confrunta cu problema pe care acest joc o impune inca de la inceputul sau, si anume povestea extrem de cliseistica de care da dovada. Totusi, aceasta isi revine dupa cateva ore de gameplay, reusind sa isi spele pacatele si sa ofere o experienta narativa absolut superba. Aceasta nu numai ca reuseste sa dezvolte din toate punctele de vedere toate laturile si aspectele emotionale si motivatiile personajelor, dar felul in care uneori se desfasoara pe monitorul tau este uneori, indraznesc sa spun… ireala. Reusind astfel sa ofere una dintre cele mai frumoase povesti implementate intr-un joc vreodata si totodata, sa se prezinte jucatorului cu o selectie de actori vocali ce nu fac altceva decat sa faca cinste acestei povesti, una dintre cele mai bine scrise istorisiri pe care le-ati experimentat pana acum. Sa zicem ca toate acestea sunt implinite cu un scenariu ce intoarce povestea la 180 de grade si ofera un final ce o sa va face pe multi sa ramaneti muti de uimire. Sfatul meu este sa urmariti cu atentie genericul de final (It’s closing credits) pentru inca o parte de poveste pe care nici nu v-ati fi asteptat s-o vedeti.

Povestea reuseste sa elucideze misterele despre familia Blemont, sa raspunda la intrebari despre personajele preferate pe care fanii le tot pun inca de la al treilea titlu si, mai mult decat toate acestea, sa ofere niste detalii despre Dracula si originile sale. Intr-un anumit fel, acest joc a fost dezvoltat cu mintea la fani, acestia fiind tinta principala. Pana acum acestia ramanand loiali consolelor portabile, care inca mai abordeaza stilul 2D cu care seria s-a consacrat. Totusi, multi dintre acestia se pare ca sunt incantati de felul in care Castlevania: Lords of Shadows se prezinta, acestia aratand un real interes inca de la primul trailer al jocului. Pentru aceste elemente, Playtech ii acorda pentru o poveste extraordinar prezentata intr-un joc, un 10.

Trebuie sa recunosc ca si eu sunt unul dintre fanii acestei serii. Aceasta mi-a oferit ore si ore de gameplay, dezvoltand una dintre cele mai criticate dar si indragite mecanici de joc, biciul lui Simon Belmont fiind si astazi una dintre cele mai cunscute arme din istoria jocurilor. Felul in care titlurile originale reuseau sa imbine lupta cu elementele de platforming si puzzle (mister editor please translate this one) era aproape de un alt titlu celebru, numit Metroid Lords of Shadow (HA… I said it ! It’s the actual title. Blame me!) reuseste sa imbine, la randul sau, aceste elemente intr-un mediu care arata extraordinar. In mare parte jocul prezinta o experienta liniara, cu cateva spatii deschise, in care jucatorul sa isi faca de cap, dar marea majoritate a timpului o vei petrece scarpinand-ute in cap la cum se rezolva un puzzle din joc. Acesta fiind extrem de elaborate, cateva dintre ele fiind intinse joc, action adventure, Konami, MercuryStream / Kojima Productions, Castlevania: Lords of Shadows, Castlevania: Lords of Shadows review, review, platforming, gameplay, poveste puzzle, Belmont, 3Dpe unul sau doua nivele. Totusi, cateva dintre problemele de pe PS2 bantuie si acest titlu, mai exact, constructia defectuoasa uneori a unor parti din nivel, dar si unghiul camerei care se pare ca este ales doar sa streseze jucatorul. Trebuie totusi sa recunosc ca aceste mici hibe sunt putine, dar notabile.

Pentru cei care au incercat Uncharted 2 sau seria Prince of Persia, platforming-ul in joc va parea extrem de familiar. Acesta nu este nimic nou, dar face ca gameplay-ul sa fie fluent, Mercury Steam, creatorii jocului mergand pe principiul: “Daca nu este stricat de ce sa il reparam”.  Partile peste care trebuie sa sari sau sa te agati sunt subliniate cu mici licariri de lumina (It’s “Flash” God damit) iar de multe ori jocul considera ca suferi de orbul gainii, avand in vedere ca te tine de mana si iti arata unde trebuie sa sari in momentul urmator, sau ce buton trebuie sa apesi. Nici aici nu pot spune ca este de rau, avand in vedere ca elimina din confuzia creata in anumite parti de gameplay, doar ca un pic de mister ar fi ajutat putin experienta. Totusi, din aceasta cauza, jucatorul se obisnuieste cu rotile ajutatoare dupa un timp, rezultand in situatii usor penibile in momentul in care jocul nu iti puncteaza urmatorul loc in care trebuie sa sari sau vei plonja in gol datorita unui unghi defectuos al camerei. Dar, dupa cum am spus, sunt putine aceste situatii, dar uneori iti scot peri albi.

Cat despre puzzle-urile din joc, pot spune atat. Daca ti-a placut Portal, o sa iubesti, din acest punct de vedere, Castlevania. Nu numai ca te simti implinit dupa ce rezolvi unul, dar nivelul de detaliu si felul in care acestea se rezolva va lasa multi jucatori sa se intrebe daca nu cumva acestea sunt realizate de un masochist. Raspunsul este DA! Jocul este realizat cu ajutorul lui Hideo Kojima, cunoscut pentru nivelul de complexitate pe care il acorda jocurilor sale, dar si pentru secventele cinematice interminabile pe care le implementeaza in jocurile sale. Iar “ajutorul” acordat de acesta se vede la tot pasul. Jocul debordeaza de aspect cinematic chiar si in secventele de puzzle, imbinand astfel anumite elemente pe care le-am intalnit in seria Metal Gear Solid. Totusi, pentru cei care doresc o experienta Hack And Slash (Can’t translate that neather Bub’), jucatorul poate fi scutit de aceste elemente, platind puncte de recompensa (Reward Points FFS) pentru ca jocul sa le rezolve automat si sa te lase pe tine sa joc, action adventure, Konami, MercuryStream / Kojima Productions, Castlevania: Lords of Shadows, Castlevania: Lords of Shadows review, review, platforming, gameplay, poveste puzzle, Belmont, 3Dcontinui fluierand, ciopartind linistit in continuare. Toate ca toate, problema intervine spre finalul jocului, in momentul in care mai toate puzzle-urile se axeaza pe memorarea butoanelor sau parghiilor pe care le apesi si nu pe o secventa rapida, ingreunand practic fluiditatea gamplay-ului.

La baza, Lords of Shadow este o combinatie intre mai multe jocuri. Asta nu inseamna ca incearca sa copieze aceste jocuri, modul in care acesta se desfasoara fiind usor unic in felul sau. Se poate spune ca acesta combina Shadow of the Colosus, Devil May Cry, God of War si multe alte jocuri intr-un fel pe care nimeni nu-l credea posibil. Totusi, exista “voci” care tot spun ca acesta “imprumuta” prea multe elemente din seria God of War, iar aici tin sa fiu destul de direct. Chiar daca un joc seamana cu altul, nu inseamna ca acesta este o copie directa a acestuia. E exact cum ai spune ca Mario este similar cu Kid Icarus, doar pentru ca amandoua au elemente de platforming in ele. Nu cred ca este cazul sa mai adaug ceva in acest moment, nu ?

Dupa cum era de asteptat, Vampire Killer-ul, arma de baza a familiei Belmont este prezenta si ea in joc, aceasta avand doua feluri de atac: unul normal, ce reuseste sa puna la podea orice animalut sau carcalac zombie, sau mai stiu eu ce iti baga pe gat jocul, si un atac regional (It’s called  Area Atack … I hate U). Jocul reuseste sa combine cele doua atacuri in asa fel incat Lords of Shadow sa nu fie inca un Hack and Slash ca toate celelalte de pe piata, jucatorul fiind obligat sa se gandeasca cand si cum sa atace inainte sa o faca. Pe parcusul povestii, Vampire Killer-ul devine nu numai o arma dar si un bici clasic, parghie si detine inca o pleiada de intrebuintari la care probabil nici eu nu m-as fi gandit. Totusi sistemul de upgrade este si cea mai mare problema. Nu neaparat faptul ca acesta exista, dar felul in care acesta a fost implementat, jocul practic obligand jucatorul sa memoreze secvente interminabile de butoane, doar pentru a realiza un combo. Dar pentru jucatorii frecventi de fightere, acest element va fi o adaugire extrem de bine venita, avand in vedere ca acestia sunt obisnuiti cu anumite combo-uri care incep cu : Diagonala joc, action adventure, Konami, MercuryStream / Kojima Productions, Castlevania: Lords of Shadows, Castlevania: Lords of Shadows review, review, platforming, gameplay, poveste puzzle, Belmont, 3Dfata, Diagonala spate, Atac mic,  Atac mic, Atac mic. Atac mare, Atac mic, Blocaj.  Pe langa arma din dotare, jocul dispune si de vrajeli, mai exact magii. Acestea fiind impartite in Light and Dark (I really hope he dosen’t see this one)  si reusind sa joace un rol destul de important in gameplay. Adaugand un strat de densitate gameplay-ului si … in cele din urma, detasand acet ultim Castelvania de alte jocuri de acest gen.  Trecand peste aceste elemente ce parca ciobesc din gameplay, jocul este o experienta inedita si balansata, reusind sa livreze aproape 20 de ore de gameplay in care, de multe ori, nu vei vrea sa lasi controler-ul joc din mana. Playtech ii acorda un 8.5 la acest capitol si trecem la grafica si sunet.

Cand vine vorba de grafica acestui joc pot spune doar trei lucruri: super, meticulos realizat, fara precedent. Jocul arata extraordinar. Nimic nu este lasat la voia intamplarii. Secventele cinematice, fie ca sunt realizate in timpul gameplay-ului, fie ca sunt filme de prezentare reusesc sa sublinieze fiecare detaliu in parte. De la arhitectura locatiei in care se desfasoara, pana la micile detalii faciale ale personajelor. Atentia pentru detalii este aproape obsesiva in unele parti, aceasta dezvoltand si mai mult atmosfera pe care cei de la Mercury Steam au dorit sa o impuna jucatorului. Culorile si locatiile au un sentiment aparte, iar felul in care lumina pica pe anumite suprafete (texturi) o sa faca ceva falci sa cada la podea. Totusi, asemenea segmente grafice nu vin fara un cost. Cost care se traduce in acest caz in caderi de cadre uneori calcatoare de nervi. Xbox 360 este probabil cel care a suferit cel mai mult din cauza acestora. Nu pot spune ca este ceva care omoara cu zile gameplay-ul dar se putea lucra putin la optimizare. Personajele si animatiile acestora arata splendid, iar felul intortochiat in care unele nivele sunt realizate prezinta o lume cum rar a mai fost vazuta pana acum intr-un joc. Ca si nivel grafic, jocul poate rivaliza la titlul de Cea mai buna grafica a acestui an cu God of War 3 fara probleme, pararea mea.

Cat despre sunet nu se poate spune nimic de rau. Coloana sonora isi stie locul in fiecare moment al jocului, punctand atmosfera puternica sau candida pe care jocul doreste sa o impuna.  Iar daca asta nu este indeajuns, aceasta stie cand sa se opreasca. Da… in sfarsit un joc in care muzica se opreste in momentele de platforming care necesita concentrare maxima.  Un lucru notabil as putea spune. Compozitorul Óscar Araujo a reusit cu acesta compozitie sa realizeze una dintre cele mai puternic incarcate emotiv coloane sonore, rivalizata poate de serii precum Final Fantasy, Metal Gear, Halo sau Alan Wake. Felul in care te imbie sau iti ridica nivelul de adrenalina uneori este ireal, iar actorii vocali ce au dat viata personajelor ridica la un nou nivel felul in care “Voice Acting-ul” trebuie realizat intr-un joc.  Pentru aceste elemente Playtech ii acorda un 9.2 si trecem la concluzia acestui articol interminbabil.

Castlevania Lords of Shadows este un joc ce se prezinta ca un film Hollywood-ian, dar are bunul simt sa isi aduca aminte ca este o experienta interactiva, reusind sa dea lectii multor publisheri din industrie. Multi au fost sceptici in privinta acestui joc, inclusiv subsemnatul. Totusi, acesta reuseste sa convinga si cel mai sceptic fan al seriei ca are dreptul sa poarte mandru numele Castlevania. Playtech ii acorda un 9.2 lui Castlevania Lords of Shadows si va lasa cu un mic trailer cinematic pentru o experienta de neuitat. Sfatul nostrum: acest joc merita sa fie in colectia dumneavoastra.

Nota editorului: Dude, what’s with all the forced translations? I’ll let this one slide for now, but seriously…